Jag slöläser på Expressen att några uppsluppna semesterfirare försökt öppna nödutgången i ett flygplan under en färd till Kuba. Det är i och för sig begripligt. Men om han gjort sit besväret att utföra en enkel räkneoperation så kunde han ha besparat sig besväret att slita i nödutgången. Man kan också förstå att hans medpassagerare känner visst obehag inför dylika infall, men de kunde också ha varit betjänta av samma beräkning.
Såvitt jag vet öppnas nödutgången inåt. Man måste alltså övervinna tryckskillnaden mellan kabinen och utomhus för att få upp dörren. Det är rimligen en tanke bakom den konstruktionen. Normalt lufttryck vid havsytan (en atmosfärs tryck) är ca 100 kPa. Antag att dörren är 0,5 kvadratmeter (en halvmeter bred, en meter hög). Om det var vakuum utanför flygplanet och 100 kPa inne i det så skulle man behöva utöva 100000 Pa * 0,5 m^2 = 100000 N/m^2 * 0,5 m^2 = 50000 N för att öppna dörren. Det motsvarar ungefär att lyfta 5000 kg. Nu är det förstås inte vakuum ute, och det är inte havsytetryck inne i planet. Hur stor är trycksillnaden då? Om man inte har någon aning så borde man i alla fall, med ledning av populärkultur om inte annat, kunna säga att det är en väsentlig del av en atmosfär. (Om det inte vore det så kunde man ju lika gärna skippa tryckkabin helt.) 10% av en atmosfär är förmodligen väldigt lågt gissat, men då är man på den säkra sidan. I så fall är en dörröppning som att lyfta 500 kg. Ett halvt ton. Lycka till.
I själva verket är tryckskillnaden ungefär en halv atmosfär, vilket ger att man måste lyfta 2,5 ton. Slutsatsen kvarstår: Lycka till.
Man behöver förstås inte ha gått Teknisk Fysik för att kunna räkna ut det. Det räcker utmärkt med naturvetenskapligt gymnasium. Men Teknisk Fysik ger en dessutom den rätta pösigheten när man talar om för sina medpassagerare att det inte finns någon anledning till oro. ”Trust me, I’m an engineer. What could possibly go wrong?”