Gamla bilar bättre än nya?

Det är ingen hemlighet att jag gillar Johan Norberg, och när jag kommer ihåg det läser jag hans krönikor i Metro. I den näst senaste skriver han på tal om miljöbilspremier:

Den största miljöskadan kommer inte från bilfärden, utan från produktionen av bilen.

Samma sak har jag hört flera gånger, även från helt andra håll som Göran Greider. Men stämmer det?
Jag begränsar frågan till att gälla utsläpp av koldioxid.
En stunds googlande indikerar att det kostar typiskt 6-10 ton koldioxid att bygga en bil. Detta inkluderar såvitt jag förstår både bygge, från gruva till bilhall, och skrotning.
En modern, hyggligt snål bensinbil kan antas släppa ut 150 g koldioxid per km. Om man antar att en bil körs 20000 mil under sin livstid så blir det
200000 km * 0,15 kg CO2/km = 30 ton CO2. Alltså 3-4 gånger mer än utsläppen för produktionen.
Det innebär också att om man sänker utsläppen på en given bil med 50 g CO2/km så har man (vid 20000 mil total körsträcka) därmed kompenserat för hela produktionsutsläppen. En sådan sänkning är fullt jämförbar med vad som hänt med nybilsförsäljningen de senaste åren.

Jag vill alltså påstå att vad som verkar vara gängse visdom är fel, i alla fall ur ett klimatperspektiv. Det är körandet av bilen som har den största effekten, inte tillverkningen. Och det krävs inga osannolika snåltekniker för att en ny bil ska vara en ren miljövinst; man behöver inte vänta in mina älskade elbilar, det räcker med sådana förbättringar som redan i dag är vanliga.

Jag har förstås som en samhällets stöttepelare mailat Norberg om mina sensationella fynd. Kan någon säga till Greider också? Nu när bloggen ”Var är Greider” somnat in vet man aldrig var man har honom.

Like This!

Annons

2 svar to “Gamla bilar bättre än nya?”

  1. Rikard Says:

    Om bensinkostnaden under bilens livslängd vida överstiger bilens inköpspris så håller jag med, annars är jag skeptisk. 6-10 ton låter väldigt lite, vad blir det i kronor?

    Sen finns det ju gott om annan miljöpåverkan än just CO2. Batterier är förmodligen betydligt större miljöbovar än karossplåt och motorblock tex vilket gör mig lite halvskeptisk till bensinhybrider.

    Gilla

  2. horvendile Says:

    Bensinkostnaden för en bil tenderar nog att vara i samma storleksordning som inköpspriset. Mycket av bensinpriset är förvisso skatt, men i bilpriset har vi moms, marknadsföring (ibland förvånande höga belopp), utveckling och andra personalkostnader… ja, rubbet. Siffran 6-10 ton fick jag genom att googla efter livscykelanalyser på bilar och nöjde mig när jag hittat ett par-tre länkar som sade ungefär samma sak.

    Visst finns det mer än CO2, men jag begränsade frågeställningen för att alls ha tid att få fram något.

    Gilla

Kommentarer är stängda.


%d bloggare gillar detta: