där jag ställer arbetslivet tillrätta

Jag har tänkt skriva lite om en sak som verkar vara fel på väldigt många arbetsplatser. Det vill säga ännu ett inlägg utanför de vanliga ämnena, vart är vi på väg?
På min arbetsplats har vi ofta lite svårt att hinna med allt vi borde göra. Så har det varit på flera av de ställen jag jobbat på, och det verkar vara en rätt allom bekant åkomma, av bekantskapskretsen att döma. Optimisten kan säga att det åtminstone betyder att man inte har onödigt mycket personal, men jag tror inte det handlar om ren numerär. I alla fall inte bara. Det handlar om ett underskott av administrativa resurser, ett underskott som jag gissar är medvetet åstadkommet.
Det som inte hinns med där jag jobbat är till icke ringa del ingenjörsmässiga sysslor. Ändå kan det gå en förmiddag till att gräla med en fax, skriva adresser på kuvert, kopiera och liknande förvisso nödvändiga men strängt taget inte ingenjörsmässiga göromål. Jag gissar att verksamheten i många fall skulle flyta märkbart bättre om man hade en större andel administrativ personal för sådant. Det skulle dessutom kunna bli billigare. Det finns ingen anledning att kräva högskoleutbildning för de uppgifter vi talar om, och lönerna borde kunna vara signifikant lägre än en ingenjörslön (eller motsvarande, men jag kör med ingenjörer som exempel). Man bör inte vara korkad för att utföra dessa uppgifter, och det kan krävas en del tid på respektive arbetsplats innan man lärt sig hur ruljansen är upplagd. Yrkesskicklighet är en mycket rimlig term i sammanhanget, men akademisk examen är det inte.

Det betyder givetvis inte att min person är för fin för att faxa dokument. Kan jag byta bajsblöjor kan jag fixa med en fax. Lyckligtvis är det inte människovärde vi pratar om här, utan rollfördelning i en organisation, vilket är något helt annat.

Det är ingen långsökt gissning att det finns betydande mängder människor som antingen inte har pluggat på högskola och som skulle kunna göra ett utmärkt jobb på en sådan befattning (samt andra människor som skaffat sig en akademisk examen utan att egentligen vilja det, men för att kunna komma ifråga för just sådana jobb). Jag lutar också åt att Sverige (alltså samhället Sverige, inte bara Sveriges arbetsplatser) i onödan har lite av ett problem med ett underskott av icke högkvalificerade arbeten. Min tes är alltså:
De som har svårt att få de här alltför sällsynta administrativa jobben skulle vinna på ändrade prioriteringar i anställningsfaunan.
Samhället Sverige skulle vinna på det (bättre fungerande arbetsmarknad).
Arbetsgivarna skulle vinna på det (lägre kostnader och förhoppningsvis bättre fart).

Men vänta nu. Skulle arbetsgivarna verkligen spara pengar på att anställa fler, givet samma arbetsmängd? Och vem vinner på nuvarande ordning egentligen?
Nej, det handlar förstås inte bara om att anställa fler. Om vi i ett förenklat exempel med siffror gripna ur luften antar att ingenjörerna (eller läkarna eller vad det vara månde) ägnar en femtedel av sin arbetstid åt sysslor som det vore bättre att lägga på en administrativ tjänst så skulle man ju kunna friställa en av fem ingenjörer och anställa en administratör i stället. De kvarvarande ingenjörerna kan göra ingenjörssaker uppgående till samma mängd som förut, och administrationen är fixad.
På sätt och vis kan man alltså hävda att det är sådana som jag som vinner på nuvarande ordning, i och med att det artificiellt skapas jobb för ingenjörer fast det kanske är en administratör som egentligen behövs. Det kan driva upp lönerna eller i alla fall, som sagt, skapa anställningar åt oss. Det kan låta bekvämt om man råkar vara ingenjör, men ärligt talat, det är inget bra sätt att bygga en samhällsekonomi på.

Varför har det blivit så här då? Gissningsvis inte på grund av en ond ingenjörskabal som vill lägga sig som en stor våt filt över faxen.
En av flera tänkbara förklaringar är falska besparingar. De administratörer som eventuellt funnits en gång har friställts, för då sparar man onekligen in en del lönekostnad. Arbetet absorberas av de kvarvarande, och det är inte säkert att man ser kopplingen när man till slut måste anställa ännu en ingenjör för att hinna med allt jobb.
En annan förklaring kan vara en jämlikhetssträvan, när man gjort vad som enligt min mening ovan är ett misstag: förväxlat roll på arbetsplatsen med människovärde. Eller tänkt i klasskampstermer. Ingenjörn kan minsann arkivera sina egna dokument. Och jo, kan kan vi ju (låt vara understundom med visst fummel). Men ur ett effektivitetsperspektiv skulle det vara fel även om alla hade samma timlön; det måste då vara bättre att få så hög utväxling som rimligt möjligt ur den utbildningsinvestering som gjorts.

Hm, ja. Jag menar nu inte att alla arbetsgivare ska kasta sig ut och anställa administratörer. Det måste till både en viss storlek och struktur på arbetet för att det ska vara vettigt, och en del verkningsgrad lär man alltid tappa i själva överlämnandet av den enskilda uppgiften. Men jag tror att fler än i dag borde ta det under övervägande.

Inte mitt mest brandfackelmässiga inlägg.

Annons

5 svar to “där jag ställer arbetslivet tillrätta”

  1. Rikard Gothäll (@Eorlingur) Says:

    Fax, wtf? Felet ligger nog där!

    Jag gör också väldigt mycket grejer som jag är överutbildad för, men det kallas för sälj. I övrigt är det hyffsat slimmat i min del av konsultbranchen. Ni har nog för få konkurrenter.

    Gilla

  2. horvendile Says:

    Det är inte vi som vill faxa! Men en del andra delar av världen använder fortfarande fax, visar det sig.

    Heh… slimmat är väl just vad det ibland kallas när man har gjort sig av med alla administratörer!
    Jag tycker nog att jag stött på fenomenet även i privat sektor. Men visst, det kan tänkas att det blir mer accentuerat om verksamheten är ramstyrd, alltså att det dikteras någon annanstans ifrån hur många anställda det ska vara.

    Gilla

  3. Malin Sandström Says:

    En bra administratör kan vara viktigaste personen på kontoret, i min erfarenhet.

    Och samma situation gäller på mitt jobb. Eftersom vi är en växande verksamhet har administrationen nog dessutom blivit mer betungande och mer varierad med tiden. På mitt jobb verkar det åtminstone finnas en insikt om att administrationen kräver tid och resurser som skulle kunna användas bättre, och att de uppgifterna kanske behöver ett par dedikerade anställda. Däremot verkar det inte helt lätt att hitta erfarna, kompetenta, smarta administratörer med bred internationell erfarenhet och rejäla språkkunskaper (vilket vi behöver). Det kan nog vara lättare att hitta ingenjörer… 😉

    En annan faktor som osynliggör behovet av administratörer skulle eventuellt kunna vara att fler ingenjörer än administratörer har avtalat bort sin övertid eller åtminstone har en större acceptans för övertid (eftersom det ingår i yrkesrollsförväntningarna). På pappret kan det nog då se ut som om man sparar genom att ha färre administratörer när man får ut fler arbetstimmar per person…

    Gilla

  4. Noa Resare Says:

    En intressant observation. Jag har tänkt samma tanke. Jag har dock en teori om hur denna vad det tycks suboptimala struktur kommit till. Jag tror att det, åtminstone i vissa fall, handlar om arbetsgivares flexibilitet. Arbetstagare har i Sverige, åtminstone traditionellt, haft en stark ställning. Fackföreningar och starkt anställningsskydd. Till exempel kan man tänka sig att Anton, som inte gillar att faxa, har pekat på sin arbetsbeskrivning och sagt att det är hen inte anställd för att göra.

    I extremfall kan det som borde vara en stödorganisation för den egentliga verksamheten bli självgående och mycket svår att förändra. I en sådan situation kan det nog vara lättare för en arbetsgivare att ta bort den del som upplevs som svår att förändra, istället för att ta strid för förändring och effektivitet.

    Gilla

  5. horvendile Says:

    Hm… har man verkligen så tydliga arbetsbeskrivningar längre? Eller var det mer förr?
    Själv har jag nog aldrig haft en arbetsbeskrivning längre än ett eller två ord, åtminstone inte senaste decenniet.

    Gilla

Kommentarer är stängda.


%d bloggare gillar detta: