Om (säger om) det nu stämmer att passagerare har fått iväg sms strax före försvinnandet – hur gick det till? 120 mil från land, var det inte så? Bra täckning på den operatören!
Eller hur är det, finns det på passagerarplan nu så att de har egen sändare som man kan få använda sin mobil på om man betalar dyrt? Jag har läst något om det, men kommer inte ihåg några detaljer.
Uppdatering
Mina teknologiska känselspröt får medhåll av sakkunskapen i DN.
onsdag 3 juni, 2009 kl. 10:58
Hej. Den där professorn i radiosystemteknik har säkert rätt. Men det hindar inte flygbolagen att låta passagerarna skicka sms och email via sina inflight system. Dvs de skärmar varje passagerare har för att titta på film på och spela spel. KLM har det på sina flighter, det har jag sett själv. Och jag kan bara anta att Air France har det också. Det kostar typ 20 kr att skicka ett sms via detta system. Din egen telefon och infrastrukturen till denna är alltså inte alls inblandad. Så möjligt är det troligen. Men en tidningsanka kan det ju fortfarande vara.
GillaGilla
torsdag 4 juni, 2009 kl. 08:37
Jag hade inte sett själv att man kunde skicka sms via de inbyggda systemen, bara läst att det var på gång. Men då får jag gå med på att det i princip skulle vara möjligt.
Satsar dock fortfarande mina hypotetiska pengar på ankhypotesen. Om allt nu gick så fort och en massa elektriska system gick ned, vad är oddsen för att just sms-skickandet fortfarande fungerade och passagerarna hann nyttja det?
Men om det ändå skulle vara sant. Jag undrar om de debiteras för de skickade meddelandena.
GillaGilla
fredag 5 juni, 2009 kl. 08:30
Varför skickas det inga SMS från havets botten också så man verkligen kan spä på historien?
Typ: ”Hjälp, vi är instängda på 2283 meters djup enligt kartan i stolsteven”
GillaGilla