Utbildningen och vetenskapen

I ett par inlägg nu har jag uppmärksammat läkaren Annika Dahlqvist som utsetts till årets förvillare av Vetenskap och Folkbildning. Dahlqvist agerar på ett sätt som får henne att verka okunnig om hur vetenskap fungerar. Kan det verkligen vara så?

Jag har inte sådan koll på läkarutbildningen så att jag egentligen kan uttala mig om det, men däremot har jag egen erfarenhet av att läsa Teknisk fysik på KTH. Jag tror att folk i största allmänhet fäster större tilltro till att en läkare är bekant med vetenskap än att en teknisk fysiker är det, men jag tror också att även tekniska fysiker har ett visst allmänt förtroendekapital på den fronten. Ändå är det, råkar jag veta, fullt möjligt att gå igenom hela utbildningen och ändå inte ha en susning om hur vetenskap fungerar. Man kan tillbringa fem år i akut närhet av en väldig massa vetenskap och ändå gå därifrån och tro att vetenskap är detsamma som en samling resultat. Faktum är, råkar jag också veta, att man kan komma en bra bit på en forskarutbildning utan att veta så mycket mer. Om det är likadant på läkarutbildningen så är det fullt möjligt att Dahlqvist, och många andra, helt enkelt aldrig har fått lära sig vad som utmärker vetenskap. Det vore inte en ursäkt, men det skulle vara en intressant observation.

Det är nu inte som om det vore omöjligt att lära ut. Det finns redan i dag kurser som täcker behovet. Till exempel ger SU och KTH i samarbete kursen God och dålig vetenskap (som jag själv både har gått och sedan assat i). Till relativt liten ansträngning kan man där få sig en god allmänbildning i hur vetenskap fungerar och inte fungerar. Tyvärr är sådant stoff inte obligatoriskt på naturvetenskapliga grundutbildningar. Det är på ett sätt förståeligt – vill man utbilda folk för industrin så är det frestande att använda den tiden till att lära ut lite fler resultat och hoppas på att det räcker så. Men lite märkligt är det ändå, särskilt som många går vidare till forskning och liknande uppgifter. Det finns gott om exempel på att lite grundläggande vetenskaplig läskunnighet inte skulle sitta fel, och vi pratar om en kvarts termin. Ska det vara så omöjligt att klämma in?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s