För några dagar sedan skrev DN om en rapport från KTH som menade att ökat cyklande endast kan ha marginell effekt på biltrafiken i Stockholm. Anledningen var helt enkelt att de flesta bilresor är så långa att cykeln inte är ett bra alternativ. Specifikt skrevs att
I studien, som är ett utdrag ur en större resvaneundersökning som omfattar 55.000 stockholmare, så minskar trängseln vid in och utfarterna med 0,3 procent om man för över hälften av alla bilresor, kortare än fem kilometer, till cykel.
För längre sträckor ökade förstås effekten, men inte så att det ställde trafiksituationen på huvudet.
Själv har jag sålt min bil och har börjat cykla till jobbet då och då (när jag inte kommer på en ursäkt för att ta t-banan i stället, vilket är lätt gjort). Det är på det hela taget bra om folk cyklar, och på ett rent ingenjörsmässigt sätt är jag fascinerad över hur effektiv en så pass enkel konstruktion som cykeln är.
Det sagt så tror jag mig ändå om att bibehålla en viss förmåga att inte glömma huvudet hemma när cyklar och transporter kommer på tal. Det gäller dock inte alla.
I en uppföljande artikel, ”Cykel kan visst ersätta bilar”, presenteras kritik mot studien.
Dels anser kritikerna att varje procent mindre biltrafik är viktig och att det säkert går att föra över mer än mer biltrafik till cyklar än många tror, bara staden och miljöpolitiken menar allvar.
Jodå. Alla resor kortare än fem km skulle kunna företas på cykel, det skulle ge fantastiska 0,6 procent (om man kan räkna så). Eller varför inte fler resor än alla resor? Möjligheterna är oändliga, bara vi tror på dem! Vi måste genast ställa oss i ring, fatta varandras händer och sjunga en sång. Då kommer allt bli bra!
Mhm.
Miljöpartiets Karin Svensson Smith, som åtminstone förut var deras trafikpolitiske talesman, är givetvis i farten.
Tunga miljö- och klimatskäl talar också för att vi är tvingade att ställa av bilen. Vi kan ju inte förhandla med naturlagarna på det här området, säger Karin Svensson Smith.
Fast vi behöver inte förhandla med naturlagarna. Vi kan skaffa oss elbilar. Vi jobbar på det. Eller, till en början, notera att det har hänt väldigt, väldigt mycket med giftiga utsläpp från bilar de senaste decennierna. Det är inte längre relevant att gå på samma reflexer visavi bilar som man lärde sig på 70- och 80-talet.
Jag har dock inte så mycket hopp när det gäller kombinationen bilism och Svensson Smith. Tidigare erfarenheter tyder på att hon ser bilism som något intrinsikt ondskefullt som ska bekämpas oavsett allt, och då är det klart att man griper efter alla halmstrån.
Som sagt, jag gillar cykeln, och det är bra om folk cyklar. Men att gå därifrån till att hävda cykeln som universallösning får mig att tänka på denna illustration (tack Sofia), med iPhone utbytt mot cykel.
Det är också ungefär i samma liga som uttalandet ”bor man i stan så behöver man ingen bil” befinner sig, vilket är både vanligt och… lite mindre genomtänkt. Jag hoppas få tid att återkomma med en kort sågning av det.
Uppdatering
Så, sågning utförd!
måndag 28 juni, 2010 kl. 14:08
Instämmer.
Noterade även det fantastiska citatet; –Rapporten visar att om bara hälften av bilresor, som är kortare än 10 kilometer, förs över till cykel så utgör minskningen 3 procent av trafikmängden vid vår in- och utfarter. På månadsbasis utgör den minskningen i alla fall 222.000 färre fordonsöverfarter, vilket är betydande, säger Yvonne Ruwaida.
Bara(!) hälften… Året om? Vid all väderlek? När fler än en åker i bilen? När man ska handla? När hunden är med? etc. Betydande minskning:)
Dessa fantastiska miljöpartister. Tror inte att alla som nu säger sig sympatisera med dem har klart för sig vilka konsekvenser deras politik innebär.
GillaGilla
måndag 28 juni, 2010 kl. 14:24
Om ni nu tycker att miljöpartister är så ”fantastiska” så vad kallar ni motsatsen?
Konsekvensen av icke miljöpolitik är sämre på alla områden (utom möjligen för oss som lever i denna stund).
Det är så lätt att säga vad som är nödvändigt, men det beror hela tiden på vad vi har för referenser. Visst, det är ”nödvändigt” att göra tre charterresor om året ”annars hade jag inte öööverlevt…”, men det är också nödvändigt att göra något åt den galopperande resursförbrukningen.
Det är så lätt att sitta på ändan och kritisera. Kom med egna förslag istället då!!!
GillaGilla
tisdag 29 juni, 2010 kl. 08:38
Per,
Poängen här var att något blir inte en universallösning bara för att man önskar väldigt mycket att det vore det. Om KTH-undersökningen har rätt (och om jag tolkar den rätt) så är cykelfanatism inte politik; det är dagis.
Det betyder, som jag också skriver, inte att det är fel att cykla. Tvärtom är det bra. (Inte för att det har något med saken att göra, men jag har själv cyklat till jobbet i dag och svalnar as we speak.) Men det är inte lösningen på alla problem.
Du efterlyser att komma med egna förslag. Tja, jag har redan gjort det, exempelvis i min bilism-länk i denna post. Ett eget förslag är att driva bilarna med annat än bensin och diesel. El verkar vara ett hett tips. Till på köpet är det mer konstruktivt än att mot alla data yla om cyklar.
GillaGilla
tisdag 29 juni, 2010 kl. 09:58
Jag har inte lyckats få tag i rapporten än, trots ett halvhjärtat försök, men jag misstänker att mediaraooprteringen antingen är väldigt snedvriden eller så är det något tokigt i rapporten.
1 Det går ju knappast att köra bil kortare än 5 km om man styr upp den på någon av våra infarter. Altså finns det inga sådana resor att ersätta
2. det utförs, iaf sommartid, fler cykelresor innanför tullarna än det körs bilar per essingeleden (per dygn). Man skulle då kunna säga att en stor del av alla bilresor redan är utbytta mot cykel.
Att man inte cyklar in till stan från norrtälje är ett dåligt argument för att inte skärpa till infrastrukturen för cykling inne i stan.
grattis till den nyvunna bilfriheten förresten.
GillaGilla
tisdag 29 juni, 2010 kl. 13:35
Hence mina brasklappar om både rapporten och huruvida jag tolkar den rätt. Men oavsett detta så säger ju inte det något direkt om huruvida man bör fixa cykelvägar i stan.
Utan att ha några data för det så misstänker jag att många av de kortare resorna redan är utbytta, kanske inte alltid mot cykel, men mot cykel eller kollektivtrafik. I en stad som saknade fungerande kollektivtrafik kunde kanske cykeln stå för en större avlastning. Ja, lite som det du sade alltså.
Jag gillade att ha bil… det var nog inte sista gången.
GillaGilla