SL-taxan: glöm inte att andas

Som vanligt blir folk som galna när SL-taxan höjs. Det är klart att det är trist när det händer, man betalar mer för något och ser ingen omedelbar förbättring av tjänsten. Ändå motiverar höjningen knappast det perspektivlösa havererande i snarstucket ynk man ser i varenda hörn på internet.

Om jag läst och minns rätt höjdes taxan vid ungefär motsvarande tid i förra mandatperioden. Om den höjs 100 kr på fyra år kan vi slå ut det till 25 kr/år. 25 kr är 3,6% av 690 kr, en siffra som något överstiger normal inflation. Är det så mycket att larma och göra sig till över?

De grupper som mest frekvent har behov av ett SL-kort, arbetande och studenter, har dessutom fått lättnader de senaste åren. Den som bor och arbetar i Stockholm och tjänar 18000 kr/mån – dvs ett lågt löneläge, sannolikt en deltid – hade 2006 fått ut 12840 kr, men får i dag tack vare jobbskatteavdraget 14178 kr (14338 nästa år), dvs nästan 1338 (1498) kr extra per månad. Enbart nästa års utökning av jobbskatteavdraget täcker SL-taxeökningen.
Är det då så att man höjer SL-taxan för att finansiera jobbskatteavdraget? Nej, det är inte samma pengar. SL-taxan sätts av landstinget och kollektivtrafiken finansieras jämte avgifter med landstingsskatten, medan jobbskatteavdraget finansieras statligt. Jag vet inte precis hur det går till, men jag förutsätter att det är så, för annars skulle tidningarna ha fyllts med artiklar om kommuner och landsting som höjer sina skattesatser och skyller på jobbskatteavdraget.

Studenter å sin sida har numera rabatt på SL-kortet, vilket de inte hade när jag pluggade för inte galet länge sedan.

Det är klart att det, som alltid, kommer att gå att hitta någon krake för vilken dessa 100 kr extra kommer att vara droppen som får utgiftsbägaren att rinna över (måhända inte min snyggaste liknelse). Så är det alltid, vid vilken utgiftsökning det vara månde. Och det går inte att komma ifrån att jobbskatteavdrag eller inte, i september ska man ut med 100 kr mer än i augusti, och det i sig är väl inget att jubla över. Ändå verkar det vara på sin plats att rya:
Skärp er!

Uppdatering 14 maj
En aspekt jag glömde att ta upp är det här med underhåll. På senare tid har det varit något av en folkrörelse att, inte oberättigat, klaga på att politiker lägger för lite pengar på underhåll av kollektivtrafik. Nå, min förståelse är att den här höjningen i icke ringa grad handlar om underhåll. Så vad trodde folk? Att underhåll är gratis? Nej, antagligen inte. Men jag gissar att det inte var många som hade tänkt att just de själva skulle behöva betala mer för ökat underhåll. Det är alltid någon annan som ska betala.
Sverige har en av världens minsta inkomstspridningar. Det betyder att man inte kan låta ”de rika” stå för fiolerna. Det finns helt enkelt inte speciellt mycket pengar att hämta där. Om folk kunde lära sig det skulle vi kanske se lite färre ”allt åt alla gratis”-rörelser.
Nå, kanske inte. Men drömma kan man.

Annonser

4 svar to “SL-taxan: glöm inte att andas”

  1. Rikard Says:

    Eftersom jag nu bemödade mig med att räkna efter så kan jag meddela att det motsvarar en höjning med 3.44% årligen. Ränta på ränta etc…

    Eftersom SL tar pengar ur samma låda som landstinget, så kan man argumentera att denna hundring är en hundring extra till vården, vilket är najs. En snabb googling ger att SL budgeterat 5.8 Miljarder i biljettintäkter och 7.5 Miljarder i bidrag från landstinget samt c:a 2 Miljarder i övriga intäkter. Det innebär att SLkortet egenttligen kostar ~1500 kr i månaden, grovt räknat. Skulle SL vara helt biljettfinansierade skulle vi i princip kunna ha ett till storsjukhus i den här staden.

    Gilla

    • horvendile Says:

      Ja jag vet, jag gjorde en snabb linjärisering.

      Vet du var de där övriga 2 miljarderna kommer från? Och hur mycket som är annonsintäkter? Jag kan kanske leta rätt på det själv, men… eh.

      Gilla

  2. Rikard Says:

    fritt ur minnet, knappa 300 millar. Största posten, 1.3 Miljarder, är från uthyrning av fordon, så det är pengar som bara snurrar runt gissar jag.

    det var iaf trafiknämnden som hade siffrorna och inte sl själva.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s