Obetydlig fotnot om skolvalets obetydlighet

För ett tag sedan skrev jag (Att tänka fritt är stort men tänka shit pommes frites är störigare) och alla andra om skoleländet och vad det kunde tänkas bero eller inte bero på.
Det var mycket poppis att skylla allt eller det mesta på det fria skolvalet. Jag argumenterade för att skolvalet bör behållas även om man kunde visa att det var till men för de genomsnittliga skolresultaten.
Det är en prioritering man alldeles uppenbart kan tycka annorlunda om. Lyckligtvis verkar det som om det är ett val vi inte behöver ställas inför. I samma inlägg påpekade jag att de data som fanns tillgängliga inte verkade ge stöd för att skolvalet skulle ha en negativ effekt på resultaten, och att även Skolverket håller med om det (jag har tyvärr slarvat bort länken till det senare).

Nu finns det ytterligare lite data som pekar i samma riktning, presenterat av Andreas Bergh vid Lunds universitet.
Urval:
We find that increased school choice had very small, but positive, effects on marks at the end of compulsory schooling, but virtually zero effects on longer term outcomes such as university education, employment, criminal activity and health
Också läsvärt: äldre Bergh-inlägg på samma tema

Det tycks alltså som om mer och mer pekar på att det fria skolvalets inverkan på snittresultaten är liten men positiv. Nyckelordet här tycker jag inte är ”positiv” utan ”liten”. Den som vill använda fria skolvalet som slagträ i resultatdebatten har av allt att döma inte mycket saklig grund att stå på, vare sig hen argumenterar för eller emot skolvalet.

Skolans resultat och huruvida man bör ha fritt skolval är, eller bör vara, två olika frågor.

Annonser

Etiketter: ,

Ett svar to “Obetydlig fotnot om skolvalets obetydlighet”

  1. Jocke Says:

    Jag läste, i den intressanta boken ”Freakonomics”, om ett fall i Chicago, där det fria skolvalet skapade kaos och hysteri kring de skolor som visat upp bäst resultat. För att göra situationen hanterlig lät man de som valde att ställa sig i kö till en annan skola än sin ”default-skola” antas med hjälp av lottning. Vilket innebar att man gjorde en vetenskaplig studie med kontrollgrupp!
    Resultatet visade att det spelade ingen roll vilken skola man hamnade i – det som hade betydelse var om man valt att ställa sig i kö för att byta skola eller ej. Vilket indikerar att skolan inte har någon större betydelse, men ambitionen att hitta en bra skola spelar roll. Dvs det är ambitiösa föräldrar som gör hela skillnaden.
    Ganska oväntat, och får de flesta ambitiösa föräldrar att tvivla, men siffrorna var mycket tydliga och ”testet” kunde inte vara bättre utformat ur en vetenskaplig synvinkel.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s